Saturday, 1 April 2017

Lada MTX 1600 RZP-T speciální záchranné vozidlo

Lada MTX 1600 RZP-T speciální záchranné vozidlo


Lada MTX 1600 RZP-T










... Byli jsme ujištěni panem Tkačíkem, že proti naší práci nic nemá, ale už ji nechce platit. Jak jsem se dozvěděl od spolupracujících partnerů, byla jim rozeslána tisková zpráva o tzv. nutné generační výměně (zprávu jsem neměl možnost vidět, byla rozeslána bez mého vědomí v době, kdy jsem byl ještě šéfredaktorem), a později šířena jakási historka o tom, že když pan Ing. Milan Jozíf předal své funkce mně, tak já je přece musím také předat mladším. Vyskytla se i nepravdivá informace o tom, že nový člen poroty COTY musí být zároveň šéfredaktorem (nemusí, mnozí jsou novináři na tzv. volné noze).

 www.tomhyan.cz/kdo-jsem-update-2016-0
 Milan Jozíf
 Májová 1289/23
16500 Praha

Milan Jozíf se narodil 22. září 1935 a žije v obci Praha.
Působil celkem ve 2 společnostech, všechny jsou stále aktivní. Nyní působí v jedné společnosti, Nadační fond Elišky Junkové


http://cardesignclub.7x.cz/car-design-cafe-club/skoda/skoda-beruska






http://photo.qip.ru/users/almaznic/1212973/?mode=xlarge




Metalex: český výrobce sportovních automobilů a motocyklů

Od autorů: Gause Marcel
str. 178
https://books.google.cz/books?id=NymVBgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=cs#v=onepage&q&f=false

db knih - Metalex

Marcel Gause

https://cz.linkedin.com/in/marcel-gause-4ab17478

SPŠ Tábor
http://sps-tabor.cz/cz/skola/udalosti/14th-rallye-monte-carlo-energies-nouvelles


https://is.vstecb.cz/osoba/19047



MTX 1600 RZP-T – Český prototyp pro záchranu životů

Galerie: Unikáty českého Metalexu.


Garáž.cz - YouTube



LADA MTX 1600



Automobil časopis českého ministerstva strojírenství a elektrotechniky    1979

4/1979

ISSN: 0139-6404, 1211-9555, 0404-3529





O tomto unikátním prototypu psal v roce 1979 novinář Milan Jozíf
V roce 1981 se v Sovětském svazu objevil článek o záchraných autech viz dole.
Následně v knize o Metalexu psal i o tomto autě pan Gause Marcel



Motoristický novinář - Tom Hyan 

Dosavadní šéfredaktor Automobilu Tomáš Hyan předává vedení po 20 letech v redakci
V mnoha ohledech mi cenné informace poskytl redaktor časopisu Automobil revue, pan ing. Tomáš Hyan...
... roce 1972 jsem přidal Motoristickou současnost a 1973 vysněný časopis Automobil, do jehož redakce jsem byl téměř přijat v roce 1979, než mě jakýsi soudruh z ředitelství vydavatele SNTL zavrhl za špatný kádrový původ...

www.tomhyan.cz/kdo-jsem-2




Vynikající vlastnosti, komfort a tichá jízda. Jak se psalo o Favoritu 136 L před třiceti lety     

www.google.cz/search?=ing-Milan-Jozif++automobil

... Je pravda, že podobných soutěží je po světě hodně. Car of the Year je brána obecně jako nejvýznamnější už kvůli své tradici, pořádá se nepřetržitě od roku 1963. Má 58 porotců z 22 zemí z celé Evropy.
Česká republika je, když nepočítáme Rusko, nejvýchodnější ze zemí, které tam mají své zástupce. Československo dostalo v roce 1991 jedno místo, to měl Milan Jozíf, jedna z nejvýznamnějších postav naší automobilové žurnalistiky.  Poté, co se Československo rozdělilo, České republice jedna pozice zůstala a Slováci nemají bohužel nikoho.

Když se rozděloval počet porotců, tak se bral ohled na velikost trhu. Ty největší země mají po šesti porotcích. Maďaři třeba mají dva, my tedy jen jednoho.


Národní Technická Knihovna

Sysno   000629752
EOD:   SE 060331d19571991xr-mr-p-------0----|cze||
Název   LinkAutomobil : časopis Českého ministerstva strojírenství a elektrotechniky
Naklad.údaje   Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1957 - 1991
  [1990]-1991Praha : Unipress
Popis (rozsah)   82 sv.
Vydáváno   Roč. 1, č. 1 (1957)-roč. 35, č. 3 (1991)
Souč. periodicita   1x měsíčně
Příloha   Stavba automobilů, ISSN 0139-6404
VedlZ-jm.korp./akce   LinkUnipress (firma : Česko)
Poznámka   Popsáno podle: roč. 35, č. 1 (1991)
Vznikl část.včle   LinkAutomobil revue, ISSN 1211-9555
 
LCC   TL4 .A984
ISSN   ISSN 0404-3529


https://vufind.techlib.cz/Record/000629752

Knihovna Liberec - Automobil

Automobil 4/1979


Digitální kopie dokumentu je přístupná pouze v prostorách Národní knihovny ČR.
Plný přístup k digitálním dokumentům v NK ČR


http://arl.ujep.cz/aRLreports/novinky/periodika.htm

Most widely held works by Československo 

ČTK






LADA 1600 MTX


Pohonnou jednotku Lady 1600 MTX tedy tvořil největší seriový motor VAZ, řadový čtyřválec OHC o objemu 1568 ccm (vrtání x zdvih 79 x 80 mm). V základní úpravě měl stupeň komprese 10,4, speciální těsnění pod hlavou a vačkový hřídel 300° pro oba ventily. Osazen byl dvěma dvojitými karburátory Weber 45 DCOE9 se speciálním sacím potrubím a molitanovými čističi vzduchu. Dával výkon 115 k při 6800 ot./min, použitelné otáčky končily na 7000. Pokud se použily speciální kované písty, dalo se jít se stupněm komprese až na 11 a výkon byl až 135 koní. Kliková skříň byla odvětrána do nádobky na levém podběhu.

www.foltyn.cz/car/lada1600mtx.htm



Václav Král - mistr designu

Křest knihy - Václav Král designér, která chtěl změnit svět

Václav Král, výstava předního designéra

Před deseti roky (2005) zemřel legendární designér aut Václav Král

Stavba automobilů pro autokros - Václav Král - 1977

VK
Spider Baghira (1978) R 
MTX 1-04 formule Easter - KIN (1979) R


http://skvosty-plzen.cz



Sovětský / Ruský zdroj:

TECHNICKÁ ESTETICA, 1981, č. 6
ТЕХНИЧЕСКАЯ ЭСТЕТИКА, 1981, № 6
Tehnicheskaja Jestetika
https://istina.msu.ru/publications/article/1359595/
http://period.vlib.by/index.php/24-journals-category/2261-tehnicheskaja-jestetika-journal


RC FORUM .RU

http://rcforum.ru/showthread.php?p=758632

2, 3, Аварийно-спасательный автомобиль «Lada Metalex» и размещение в нем оборудования

сброс





Google "překlad z rušiny"

АВАРИЙНО-СПАСАТЕЛЬНЫЕ АВТОМОБИЛИ  -  NOUZOVÉ ZÁCHRANNÉ AUTOMOBILY

Několik stránek zpět bylo o této české úpravě VAZ-2102
--------------------------------------------
UDC 629.114-465-474.23
ARYAMOV VI,
Designer, VNIITE

NÁPRAVNÉ / ZÁCHRANNÉ AUTOMOBILY

Počet těžkých silničních nehod v rozvinutých zemích dosahuje v současné době desítky a stovky tisíc ročně. Mnoho lidí umírá na místě. Podle odborníků se asi 20% z nich mohlo vyhnout smrti, pokud jim byla včas dána první lékařská pomoc.

Znalost této skutečnosti vedla k vzniku nového typu integrovaného servisního vozidla, který je spojen se specifikami dopravních nehod. Vytvoření takových multifunkčních vozů je vzrušující konstrukční a konstrukční úkol.
Pomáhat včas - často znamená dostat se na místo dopravní nehody během několika minut. Stroj musí proto mít rychlost a dynamiku zrychlení, které jsou neodmyslitelné nejen běžným, ale sportovním vozům a současně kompaktní a manévrovatelné. Je samozřejmé, že stroj musí mít jasnou signální barvu, nezbytnou zvukovou a světelnou signalizaci.

Ale před poskytnutím lékařské péče je často nutné vyléčit těžce zraněné osoby z deformovaného a někdy hořícího auta. K tomu musíte mít účinná hasicí zařízení a silný mechanizovaný nástroj pro rozmetání a řezání těla. Konečně musí být vše, co je na palubě, abychom poskytli první pomoc a resuscitaci, abychom podpořili životy obětí před příjezdem konvenčních ambulancí.

Je zřejmé, že posádka vozu, která nesmí sestávat z více než dvou osob, musí být velmi kvalifikovaná. Řidič musí mít dostatečnou sportovní kvalifikaci, aby plně využil všechny dynamické vlastnosti stroje, aniž by současně vytvořil nouzové situace pro ostatní účastníky provozu. Řidič má vedoucí úlohu při provádění technické části operace. Druhým členem posádky musí být zkušený lékař, který může poskytnout první pomoc. Potřeba extrémně rychlé záchranné činnosti vyžaduje, aby byli členové posádky dostatečně trénovaní a konzistentní.

Předchůdce strojů komplexní záchranné služby lze považovat za vysokorychlostní hasičský vůz firmy Maserati (Itálie), který byl vytvořen v roce 1973, konkrétně k odstranění požárů v závodních automobilech na kruhových závodech.  
Základem je sportovní model "Chibli Lusso" s motorem o objemu 3,30 litrů.  V tělese je ponecháno pouze jedno sedadlo řidiče, zbytek prostoru je vyplněn zařízením pro kombinované hašení pěnového prášku. Na střeše auta jsou dvě rakety - voda a prášek, které jsou dálkově ovládány z konzoly řidiče. Rozsah kmenů je 20 m. Při plném zatížení vyvíjí rychlost 250 km / h.
original
"(Предшественником машин комплексной спасательной службы можно считать скоростной пожарный автомобиль фирмы Mascrati (Италия), созданный в 1973 году специально для ликвидации пожаров в гоночных автомобилях на кольцевых гонках. Его базой служит спортивная модель «Chibli Lusso» с двигателем мощностью 330 л. с.
В кузове оставлено лишь одно сиденье водителя, все остальное пространство заполнено оборудованием для комбинированного пенно-порошкового тушения. На крыше автомобиля установлено два лафетных ствола — водопен-ный и порошковый, которые дистанционно управляются с пульта у водителя. Дальность действия стволов 20 м. С полной нагрузкой автомобиль развивает скорость 250 км/ч.)"


V roce 1974 vyrobila společnost American Automors (USA) záchranné vozidlo založené na sériovém modelu "Gremlin" s motorem o objemu 150 litrů. s.
Ve srovnání s předchozím, čistě hasičským vozidlem měl tento stroj všestrannější vybavení: kromě hasicího přístroje s rezervou 115 litrů pracovní kapaliny byl vybaven zdravotnickým zařízením pro resuscitaci, nosítky pro přenášení poraněných poškozených páteří a pneumatické nůžky pro otevírání deformovaných těl.
Vozidlo mělo přední a zadní opěrky pro odpuzování překážek na cestě k předmětu záchranné operace, stejně jako naviják.
Zpočátku bylo toto záchranné vozidlo používáno na evropských závodních okruzích, ale předpokládalo se, že je vhodný pro použití na veřejných dálnicích.


1. vysokorychlostní požární vozidlo Maserati:
1 - signální houkačka, 2 - nádrž se směsí 90 litrů vody, 3 - pistole pro prášek a pěnu, 4 - modré světlo, 5 - nádrž s kaleným práškem na 100 kg, 6 - válec se stlačeným vzduchem, 7 - Motor je 330 l. s, 8 - ústředna proti požáru, 9 - ruční hasicí přístroj v kufru

2, 3, záchranné vozidlo Lada Metalex a umístění zařízení v něm

4. Záchranný tým "Narex" (vozy "Polonez" a "Lancia Beta")

5. Vybavení vozu "Polonez"

Pozoruhodné úspěchy při vytváření záchranných vozidel dosáhly inženýři a designéři Československa.
V roce 1978 na (mezinárodní) výstavě sportovních vozů "Rychlá kola" v Praze vzniklo vysokorychlostní požární a záchranné vozidlo, které vytvořil automobilový klub Narexu s nástroji řady dalších podniků.
Původní vůz "Lancia Beta coupe" s motorem, jehož výkon se zvýšil z 119 litrů. s. až 135 litrů. s, má hmotnost (se speciálním vybavením) asi 1500 kg a vyvíjí rychlost 200 km / h. Na místě demontovaných zadních sedadel byla instalována protipožární výzbroj: dva ruční prášky s 6 kg práškovým zásobníkem a doba trvání 12 s a jeden halo-nový stacionární hasicí přístroj připojený ke třem tryskám v mřížce chladiče. Taktika takového použití je podobná tomu, jak zaměřit pevnou zbraň na bojové letadlo: řidič, blížící se k hořícímu předmětu, "na něj" zamýšlí celým vozem a ve vzdálenosti asi 5 m od objektu spouští hasicí přístroj. Lékařské vybavení automobilu obsahuje lékárničku a kyslíkové zařízení. K dispozici jsou také pákové přístroje, hydraulické nůžky a brusné kolo pro otevírání těla. Posádka se skládá z auto-řidiče a lékaře. Během testů bylo tělo vozu zapáleno, plněné hadry namočenými v benzinu. Hasičské a záchranné vozidlo začalo v okamžiku vznícení ze vzdálenosti 100 m a po 12 sekundách se zastavilo u cíle s již fungujícím stacionárním hasicím přístrojem. Oba členové posádky rychle postupovali ručním hasicím zařízením. Požár byl likvidován do 14 s.

Vůz sloužil řadě národních a mezinárodních soutěží po trase přímo za účastníky; Posádka nepřetržitě dostávala informace o situaci na dálnici prostřednictvím rádia. Desítkykrát posádka vozu poskytla provozní asistenci, obrátila se na převrácené vozy, uvolnila z nich lidi, uhasila požáry. Po soutěži o světový pohár a přátelství v Torunu, kde záchranná posádka odstranila požár a zachránila řidiče jednoho z polských vozů, autoklub PNP poskytl posádku "Narex" s cílem namontovat auto "FSO Polonez".


Auto "Polonez 1500 Narex" je vybaveno podobně jako auto "Lancia Beta coupe".
V kufru je instalováno zařízení pro hasicí prášek se zásobníkem pro 45 kg prášku a ručním hlavním pouzdrem (délka objímky 12 m, rozsah trysky 10 m, doba působení 40 s).

Podobné zařízení bylo později instalováno na vozidlo "Lancia".
Výkon motoru 82 litrů. s maximální rychlostí 155 km / h. Členové posádky obou vozů mají přilby s přívodem kyslíku a žárovzdorné kombinézy, což umožňuje zůstat v plamene po dobu 210 sekund.

Auto klub "Narex" zamýšlí doplnit svůj záchranný tým vysokorychlostní ambulancí; na jeho žádost také autoservis Tatra připravil tři výkonné osobní automobily Tatra 623 vybavené velkou kapacitou pro nouzovou záchrannou techniku ​​(motor 165 HP s maximální rychlostí 190 km / h).

Nejkomplexnější vývoj v oblasti tvorby automobilu integrované záchranné služby byl proveden v Československém institutu dálnic a městské dopravy společně s workshopem Metalex ( Samonosná společnost organizace Svazarm zabývající se projektováním a výrobou sportovních a závodních automobilů ). V rámci státní úlohy pro zlepšení bezpečnosti provozu na pozemní komunikaci. Vývoj se týkal lékařských specialistů, kteří vyvinuli techniku ​​poskytování první pomoci a opatření k záchraně životů.

Z praktických důvodů bylo jako základ použito vozidlo VAZ-2102 (s tělem "univerzální"). Из практических соображений за основу был принят автомобиль ВАЗ-2102 (с кузовом «универсал»).
Pracovní objem motoru se zvýšil z 1198 cm3 na 1586 cm3 a kapacitu od 60 litrů.
s. přiveden na 110 litrů. s. Podvozkové zařízení bylo přepracováno na modelu sportovních vozů "MTX Rally", použily se odlitky z elektronu se speciálními pneumatikami. Uvnitř těla je umístěn trubkový bezpečnostní rám a mřížka mezi prostorem pro posádku a oddělením pro vybavení. Před automobilem je silný štít s gumovými profily, na střeše je blikající maják s sirénou, dva reflektory a dva halogenové reflektory, které osvětlují scénu. Osvětlovací zařízení mohou pracovat po dobu dvou až tří hodin, poháněná samostatnou baterií, která při chodu motoru je dobíjena speciálním generátorem.


Tělo má speciální signalizační barvu: hlavní barva je žlutá, červený pás na pásu, dva červené pruhy na střeše a expresivní šípové pásy na bočních dveřích. Předměty speciálního vybavení jsou umístěny v těle ve zvláštních hnízdech se silnými spojovacími prvky.

Protipožární zařízení tohoto vozu obsahuje tři velké práškové hasicí přístroje a dva kapalné hasicí přístroje k odstranění požáru motoru. Mechanické nouzové vybavení obsahuje ruční nástroj (páka, řezačka pro ocelové plechy, speciální nůž pro
bezpečnostní pásy atd.), jakož i hydraulické distanční kleště a vyhrazené hydraulické čerpadlo se samostatným motorem. U následujících vozů tohoto typu musí být naviják instalován.

Lékařské vybavení se skládá z: speciálního nosítka, které umožňuje zvedat a přenášet zraněné osoby bez ovlivnění částí těla; dva nafukovací matrace, které zajišťují potřebnou polohu těla, zejména s vyvýšenými nohami; přikrývky; souprava proti šoku; kyslíkové zařízení se třemi maskami, včetně dětské masky.
Na zadních dveřích (poklopu) těla ve skládané podobě je namontován markýz a boční kryt, který chrání před větrem a povětrnostními vlivy na místě nehody a poskytuje lékařskou pomoc.

První auto tohoto typu bylo uvedeno do zkušebního provozu na dálničním úseku, obsluhovaném ambulanční stanicí v Benešově, s nímž má trvalé radiotelefonní spojení a prostřednictvím systému "Aytovoc" získává informace o tísňových voláních z dálnice.

V budoucnu se s přihlédnutím k získaným zkušenostem předpokládá vytvoření celé flotily záchranných vozidel, především pro dálnice a pak pro celou Československou dálnici. Navzdory řadě organizačních, finančních a právních otázek, které je třeba řešit (vzdělávání specializovaných pracovníků řidičů a zdravotnického personálu, používání vysoce kvalifikovaných pracovníků kromě provozních povinností, právo zasáhnout do situace dopravní nehody před příjezdem odborníků dopravní policie apod.), Je třeba vytvořit takové služba, s přihlédnutím k možnosti zachránit mnoho lidských životů, je uznáván jako nesporný. Současně od umělců-návrháři čekají na nejaktivnější účast v návrhu nových a zlepšení stávajících záchranných zařízení.

LITERATURE
1. Po požáru. - Technika mládeže, 1974, č. 1, str. 12.
2. KLIMO J. Stane se Lancie Beta alfou i omegou? - Svět motorů, 1978. N 3, s.
3. Z ogniem ne ma zartow! - Motor, 1978, č. 44, s. 14.
4. JOZIF M. Projekt USMD MTX 1600 RZP / T.- Automobil, 1979, č. 4, s. 8.
5. ROLLO M. Szybka pomoc-Motor, 1979, č. 5, s. 14.
6. Narex zachranuje život. - Automobil, 1980, N 2, s. 8.
7. Tatra 623 proti pozaru - Svět motoru, 1980, č. 25, s. 22.
8. Tatra 623 - rychlé protipozarní pomoci - Automobil, 1980, č. 9, s. 8.
9. DIB. Hasici dela pro Tatru 623. Automobil, 1981, č. 4, s. 14.

http://rcforum.ru/showthread.php?p=758632

https://translate.google.cz/translate?sl=ru&tl=cs&js=y&prev=_t&hl=cs&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Frcforum.ru%2Fshowthread.php%3Fp%3D758632&edit-text=






NAREX
Narex  Lancia Beta, Polonez 1600 a dve Tatry 623
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/3943-tatru-613-nezachranili-ani-jej-specialne-verzie/



NAREX - Lancia Beta






http://sewellel.webnode.cz/products/jko43056-obtisky-lancia-beta-narex-1-43/







http://cs.mtx-club.eu
Žiguli MTX 1600 RZP/T
http://cs.mtx-club.eu/model/mtx-ziguli-1600-rzp-t-51



ВАЗ 2102 МТХ спасательная



Model  Minibox

abc  1993 - 06 - Fiat 126, Vaz 2102, MTX 1600 RZP/T (1/100)

http://lmar2201.sweb.cz

MTX 1600 RZP/T záchranářský vůz (také 1:160)
www.detske-casopisy.cz/category/vystrihovanky-modely/


http://krabicky.wbs.cz/Minibox.html

http://mir-modeley.at.ua/publ/izdatelstvo_avs_3/1-1-0-24















Staré dětské časopisy
www.detske-casopisy.cz





No comments: